10. helmikuuta 2017


Aloin etsiä kuvia Pinterestistä ensin hakusanalla ”eye-snacking”. Koska blogia varten keksimämme termi ei ole vielä vakiinnuttanut paikkaansa ympäri maailmaa, ei feedissä tullut vastaan esimerkiksi Tasty- tai Delish -sivustojen videoita, joihin blogissa keskitymme. Sen sijaan kuvat koskivat silmämeikkejä, erilaisten naposteltavien reseptejä sekä silmäaiheisia herkkuja liittyen esimerkiksi halloween-juhliin.  

Seuraavaksi käytin hakusanana ”Tasty videos”, ”Tastemade videos”, ”Delish videos” ja ”Goodful videos”. Nämä ovat myös sivustoja, joita olen seurannut Facebookissa blogi-projektimme ajan. Videot olivat pitkälti samoja, mitä Facebook -feediini on ilmestynyt viime viikkojen aikana. Jos alkuperäisen videon ja reseptin haluaa nähdä kokonaisuudessaan, tulee Pin-kuvan alareunasta klikata ”Lue” tai ”Tee se”-näppäintä, joka vie sinut tekijän kotisivuille. Esimerkiksi Tastemade.com on täynnä eyesnacking-videoita, jotka ovat kaikki sivuston itse tuottamia ja julkaisemia. Goodful taas toimii BuzzFeed -sivuston kautta, minne myös suurin osa resepteistä on linkitetty.

Valitsin kuvia tauluumme rennolla otteella. Olen itse innokas jauhopeukalo ja videoita selatessa tuntuu, että haluaisin testata jokaista reseptiä. Parhaiten huomion kiinnittivät tottakai herkullisen näköiset ja esteettiset kuvat. Eyesnacking-videoilla kiusataan katsojaa muun muassa valuvalla suklaalla tai sulaneella juustolla. Toisaalta myös värikkäät ja raikkaat salaatit on saatu näyttämään houkuttelevilta. Videoiden suosio perustuu osittain myös resepteissä käytettyihin tunnettuihin brändeihin kuten Nutella, Oreo ja Kinder. Nämä kaikkien rakastamat herkut ovat niin haluttuja, että jo nimen mainitseminen otsikossa riittää herättämään katsojan kiinnostuksen.

Ihmisten kiinnittäessä yhä enemmän huomiota syömiseensä, myös niin sanotut ”sallitut herkut” ovat kysyttyjä. Esimerkiksi avokadot, banaanit ja bataatit tulevat säännöllisesti vastaan suosituissa resepteissä. Ne ovat itsessään jo niin maukkaita, ettei muita aineksia hirveästi tarvita. Lehtikaalista valmistetut sipsit tai kesäkurpitsasta tehdyt ranskalaiset ovat kivoja ideoita, jotka tuovat piristystä tavalliseen arkiruokaan. Trendiherkku ”banaanipannukakut” on helppo aamupala, joka sopii jokaisen aikatauluun sekä budjettiin.

Toisaalta eyesnacking-videot saavat vaikeammankin reseptin valmistamisen näyttämään kätevältä ja nopealta. Siksi videoiden leikkaus ja muokkaus näyttelee isoa roolia videoiden menestystarinassa. Huomaan verratessani eri sivustojen videoita, että hitaammat versiot saavat minut kyllästymään ja hermostumaan odottaessani loppuhuipennusta eli valmista luomusta. Uskon, että kaikkien lempihetki esimerkiksi Tasty:n videoilla on lusikan uppoaminen Oreo-lasagneen, kun samalla taustalla kuuluu ”Mmm, tastyyy”. Tunnetta voidaan kuvata myös termillä ”foodporn”.

Eyesnacking-termille olennaista on ruoan esteettisyys ja videoiden visuaalisuus. Värit, leikkaus ja musiikki ovat tarkoin harkittuja. Ruoan tekemisen helppous, nopeus ja hauskuus saa katsojan harkitsemaan reseptin toteuttamista tai ainakin tägäämään sen kommenttikenttään parhaan kaverinsa.


Yksi Pinterest-taulun kuvista esittää pieniä sydänströsseleillä koristeltuja pannukakkuja, jotka muistuttavat erehdyttävästi ”sydänsilmä-emojeita”. Kuvaa voidaan pitää visuaalisena metaforana, jossa katsoja yhdistää elottoman virtuaalimaailman konkreettiseen ruokaan. Samalla pannukakut esittävät reaktioita, jonka ne saavat aikaan katsojassa. Itse voisin ainakin kuvitella kommentoivani kuvaa rakkautta ilmaisevin silmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti