Aloin etsiä kuvia Pinterestistä ensin hakusanalla
”eye-snacking”. Koska blogia varten keksimämme termi ei ole vielä
vakiinnuttanut paikkaansa ympäri maailmaa, ei feedissä tullut vastaan
esimerkiksi Tasty- tai Delish -sivustojen videoita, joihin blogissa keskitymme.
Sen sijaan kuvat koskivat silmämeikkejä, erilaisten naposteltavien reseptejä
sekä silmäaiheisia herkkuja liittyen esimerkiksi halloween-juhliin.
Seuraavaksi käytin hakusanana ”Tasty videos”, ”Tastemade
videos”, ”Delish videos” ja ”Goodful videos”. Nämä ovat myös sivustoja, joita
olen seurannut Facebookissa blogi-projektimme ajan. Videot olivat pitkälti
samoja, mitä Facebook -feediini on ilmestynyt viime viikkojen aikana. Jos alkuperäisen
videon ja reseptin haluaa nähdä kokonaisuudessaan, tulee Pin-kuvan alareunasta
klikata ”Lue” tai ”Tee se”-näppäintä, joka vie sinut tekijän kotisivuille.
Esimerkiksi Tastemade.com on täynnä eyesnacking-videoita, jotka ovat kaikki sivuston
itse tuottamia ja julkaisemia. Goodful taas toimii BuzzFeed -sivuston kautta,
minne myös suurin osa resepteistä on linkitetty.
Valitsin kuvia tauluumme rennolla otteella. Olen itse
innokas jauhopeukalo ja videoita selatessa tuntuu, että haluaisin testata
jokaista reseptiä. Parhaiten huomion kiinnittivät tottakai herkullisen näköiset
ja esteettiset kuvat. Eyesnacking-videoilla kiusataan katsojaa muun muassa
valuvalla suklaalla tai sulaneella juustolla. Toisaalta myös värikkäät ja
raikkaat salaatit on saatu näyttämään houkuttelevilta. Videoiden suosio
perustuu osittain myös resepteissä käytettyihin tunnettuihin brändeihin kuten
Nutella, Oreo ja Kinder. Nämä kaikkien rakastamat herkut ovat niin haluttuja,
että jo nimen mainitseminen otsikossa riittää herättämään katsojan
kiinnostuksen.
Ihmisten kiinnittäessä yhä enemmän huomiota syömiseensä,
myös niin sanotut ”sallitut herkut” ovat kysyttyjä. Esimerkiksi avokadot,
banaanit ja bataatit tulevat säännöllisesti vastaan suosituissa resepteissä. Ne
ovat itsessään jo niin maukkaita, ettei muita aineksia hirveästi tarvita. Lehtikaalista
valmistetut sipsit tai kesäkurpitsasta tehdyt ranskalaiset ovat kivoja ideoita,
jotka tuovat piristystä tavalliseen arkiruokaan. Trendiherkku ”banaanipannukakut”
on helppo aamupala, joka sopii jokaisen aikatauluun sekä budjettiin.
Toisaalta eyesnacking-videot saavat vaikeammankin reseptin
valmistamisen näyttämään kätevältä ja nopealta. Siksi videoiden leikkaus ja
muokkaus näyttelee isoa roolia videoiden menestystarinassa. Huomaan
verratessani eri sivustojen videoita, että hitaammat versiot saavat minut
kyllästymään ja hermostumaan odottaessani loppuhuipennusta eli valmista
luomusta. Uskon, että kaikkien lempihetki esimerkiksi Tasty:n videoilla on
lusikan uppoaminen Oreo-lasagneen, kun samalla taustalla kuuluu ”Mmm, tastyyy”.
Tunnetta voidaan kuvata myös termillä ”foodporn”.
Eyesnacking-termille olennaista on ruoan esteettisyys ja
videoiden visuaalisuus. Värit, leikkaus ja musiikki ovat tarkoin harkittuja.
Ruoan tekemisen helppous, nopeus ja hauskuus saa katsojan harkitsemaan reseptin
toteuttamista tai ainakin tägäämään sen kommenttikenttään parhaan kaverinsa.
Yksi Pinterest-taulun kuvista esittää pieniä
sydänströsseleillä koristeltuja pannukakkuja, jotka muistuttavat erehdyttävästi
”sydänsilmä-emojeita”. Kuvaa voidaan pitää visuaalisena metaforana, jossa
katsoja yhdistää elottoman virtuaalimaailman konkreettiseen ruokaan. Samalla
pannukakut esittävät reaktioita, jonka ne saavat aikaan katsojassa. Itse voisin
ainakin kuvitella kommentoivani kuvaa rakkautta ilmaisevin silmin.
Pinterest-taulu: https://fi.pinterest.com/elliautti/eyesnacking/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti